Klantverhalen: Lekker opvallend

custom teamwork
interview
klantverhalen

Bij Kalas hebben we een grote variëteit aan klanten. Ze hebben allemaal één ding gemeen en dat is ze allemaal hun zelfontworpen wielerkleding willen hebben. Het gaat om individuele mensen, vriendengroepen, clubs, teams, bedrijven, liefdadigheidsorganisaties en evenementen. In onze serie Klantverhalen vertellen sommigen van hen hoe wij ze hebben geholpen om hun doel te verwezenlijken. Ze laten je weten waar de service van Kalas het grootste verschil maakte.

We vervolgen onze Kalas klantverhalen met het ontwerp van het Moonglu Race Team. Dit is een Brits wielerteam uit North Yorkshire dat een beetje plezier en kleur wil brengen in de Britse wegwedstrijden.

Lekker opvallend

De afgelopen tien jaar heeft het noordelijke graafschap Yorkshire een voortrekkersrol gespeeld bij het organiseren van grote wielerevenementen in het Verenigd Koninkrijk. Het wordt al enige tijd beschouwd als de plek voor het wielrennen aan de basis. De Britten noemen het grassroots racing. De Grand Départ van de Tour de France in 2014 was een groot succes en leidde tot verschillende edities van de Tour de Yorkshire van 2015 tot en met 2019. Deze regio van het Verenigd Koninkrijk was ook gastheer van het WK op de weg in 2019 dat plaatsvond in Harrogate, slechts 25 kilometer ten noorden van Leeds.

Nog eens 25 kilometer ten noorden van Harrogate ligt Ripon, de thuisbasis van het Moonglu Race Team. Dit team van slechts zes renners, onder leiding van Ben Mewes, heeft als doel om in 2024, en daarna, wat kleur en plezier te brengen in de Britse wegwedstrijden. We spraken met Ben om meer te weten te komen over de oorsprong van de wielerploeg en hoe ze aan hun opvallende nieuwe ontwerp zijn gekomen.

De wedstrijdploeg debuteerde in 2022. De ploeg komt eigenlijk voort uit de Moonglu Cycling Club (zo genoemd omdat ze worden ondersteund door Moonglu Independent Bike Shop in Ripon). De wielervereniging werd in 2016 officieel opgericht en heeft nu meer dan 200 leden. De club ontstond echter al in 2009 met een paar vrienden tijdens een informele fietstocht op donderdagavond na het werk. Het wedstrijdteam was het idee van clublid Roger Clarke die het mogelijk wilde maken voor jonge clubrenners om te gaan koersen. Dit seizoen strijdt het Moonglu Race Team op het hoogste niveau in de Britse competitie. Ze neemt het op tegen UCI WorldTeam-profs in de Britse nationale kampioenschappen. We zijn eigenlijk nog steeds een lokaal clubteam dat hoopt vooraan mee te doen in de grootste koersen van het land. Het is een echt underdogverhaal!", vertelde Ben ons.

We vragen Ben naar het opvallende roze ontwerp en de oorsprong ervan. “Het is een lang verhaal”, lacht hij. “Eigenlijk wilden we opvallen, anders zijn en wat plezier brengen in een omgeving die zichzelf maar al te vaak een beetje te serieus neemt.

Het originele 2022 ontwerp van het wedstrijdtenue was blauw en wit met een onderscheidend “M” patroon op de trui. Hoewel de ploeg dacht dat het zeer onderscheidend was, ging het verloren in een peloton. In de snelheid van een peloton, vonden ze het moeilijk om hun ploeggenoten te vinden. Tactisch gezien werd nagedacht om over te schakelen op een meer onderscheidend ontwerp. Dit gold ook voor de bevoorradingszone, waar de soigneurs hun eigen renners niet gemakkelijk konden herkennen. Het team vond dat ze zichzelf in een nadelige positie hadden gebracht door met dit ontwerp te koersen.

Ben legt uit: “Als gesponsorde wielerploeg begonnen we ook meer na te denken over zichtbaarheid in het peloton. We bedachten hoe we meer waarde konden genereren voor onze sponsoren. We wilden dus een ontwerp dat niet alleen zichtbaar was vanuit het peloton, zodat we elkaar konden herkennen. We wilden ook dat supporters ons gemakkelijk konden vinden en ons van buitenaf konden volgen in de wedstrijden.

Het team wist dat ze iets fels wilden, misschien neon of fluorescerend, mogelijk oranje, maar ze hadden geen duidelijk ontwerpconcept in gedachten. Ben vervolgt: “Het Kalas ontwerpteam was erg behulpzaam toen we verschillende concepten doorwerkten. Een grote uitdaging waar we voor stonden was hoe we een duidelijk nieuw ontwerp konden maken dat ons zowel de zichtbaarheid gaf die we wilden, maar ook visueel aansloot bij het oude ontwerp om een soort natuurlijke evolutie te laten zien.

De originele, blauwe wedstrijdkleding van het team had een zeer opvallend “M” patroon. Als ontwerpidee was het zeer effectief. Echter, hoe mooi ze dat element van het ontwerp ook vonden, het nam veel ruimte in op de voorkant van hun shirt. Dat was kostbare ruimte die ze wilden delen met hun sponsors. Uiteindelijk kwamen ze op het idee om dit patroon op de zijpanelen van de shirts te plaatsen. Zo werd het oude ontwerp aan het nieuwe verbonden.

In 2023 reden ze enkele wedstrijden in België, Daar deden ze inspiratie op bij de ontwerpen van de teams waar ze tegen reden. Toch worstelden ze nog steeds met wat ze nou precies wilden. Uiteindelijk stuitten ze bij toeval op de nieuwe kleur. Een van hun renners leende de helm van zijn vriendin en droeg die in een wedstrijd. Zijn vriendin reed op dat moment voor het EF Education-TIBCO-SVB team en had een opvallende felroze helm gekregen. Hij viel meteen op in het peloton en dat moment was de inspiratie die ze nodig hadden. Niet veel later kwamen ze overeen om voor een sterke roze basiskleur voor hun uitrusting te gaan. Er werd een aantal verschillende ontwerpopties voorbereid die het team kon bekijken.

Het was voor ons moeilijk om de sterke roze kleuren op een scherm te visualiseren, dus leverde Kalas ons een aantal geprinte stalen. Dit zijn gewoon platte prints van de verschillende ontwerpopties van het shirt gedrukt op een vierkant stuk stof zodat we de kleuren in het echt konden zien. Het betekende ook dat we de grootte en locatie van de sponsorlogo's beter konden beoordelen. Nadat we alleen de ontwerpen op een scherm hadden bekeken, konden we zo plotseling snel tot een besluit komen. We hebben het ontwerp meteen in productie genomen,” vertelde Ben.

In de tussentijd, terwijl we aan het definitieve ontwerp werkten, ontvingen we een proefsetje van shirts en broeken. Dit was een heel goede zet omdat we de pasvorm van de PRO-collectie wilden vergelijken met die van de ELITE-collectie. We konden ook de “plus”-maten (zes centimeter extra beenlengte) passen, waardoor we bijna allemaal voor de plus-maat koersbroeken kozen.

Omdat de jongens van Moonglu RT prestatie belangrijk vinden, kozen ze voor de PRO-serie. “Ik moet toegeven dat deze collectie zich heel gunstig vergelijkt met alle grote merken die we eerder hebben geprobeerd”, vertelde Ben.

Het team rijdt de wedstrijden in de snelpakken, maar voor de training hebben ze allemaal Razor shirts met korte mouwen, Temps shirts met lange mouwen, Stratos windstoppers, Rainex jassen en Goffrato koersbroeken met de Zoom X zeem.

Ben vervolgt: “Alle kleding past perfect en we zijn grote fans van de extra lengtematen. De Goffrato koersbroeken zijn erg comfortabel. We zijn vooral dol op de tweewegrits op de windstoppers - dat is pas klasse! We hebben ook gemerkt dat de kleding slijtvast is en heel goed wast. De kleuren zijn helder gebleven ondanks regelmatig dragen en wassen.

Het nieuwe ontwerp heeft veel positieve reacties opgeleverd. Mensen vragen het team regelmatig of ze het kunnen kopen. Eén van de onvoorziene voordelen van het nieuwe ontwerp waar de renners niet aan gedacht hadden, was dat de felle outfit ook ideaal is voor trainingen in het donker. Die zijn namelijk onvermijdelijk als je in de winter in het Verenigd Koninkrijk woont en traint. Doordat ze beter zichtbaar zijn, voelen ze zich veiliger op de weg. Een van de andere effecten waar ze geen rekening mee hielden bij het maken van zo'n opvallend ontwerp is dat ze zich nu nergens meer kunnen verstoppen tijdens de koers. “Nu we er zo goed uitzien en zo vaak worden opgemerkt, hebben we onszelf een beetje onder druk gezet om goed te presteren!” zegt Ben.

Verhalen met vergelijkbare thema's